25 Mart 2012 Pazar

Mart 2012, Türkiye'de müziğin "boyut" değiştirmesi...

Yazımın başlığına bakıp "Yine ne diyo bu, yine hangi kafa ağrıtan yabancı müzisyenden bahsedicek?" diye düşünebilirsiniz, evet bir müzisyenden bahsedicem bu doğru ama yabancı değil türk; müziğin dahi çocuğu Erdem Kınay!

Erdem Kınay'ın pek tanınmaması artistik başarısının kanıtıdır diye düşünüyorum. Kendisini tanıyanlar için hakkında çok bi' şey yazmama gerek yok ama yeni okuyacaklar ve fazla tanımayanlar için şöyle yardımcı olabilirim http://www.discogs.com/artist/Erdem+K%C4%B1nay (link olarak verme olayını beceremedim)

"Proje albümler bu aralar çok moda..." diye başlayan cümleler görüyorum ve diyorum ki dünyanın en yalan olayıdır bu söz. Günümüz dinleyicileri elektronik müziği sadece göz önünde olduğu için David Guetta isimli arkadaştan ibaret sanıyor olabilir ama pek öyle değil, pek değil hatta hiç öyle değil..

 "Proje albüm" dinlemeye ben şahsım adına ilk "Armin Van Buuren - 76" ile başladım. Çok ünlü olmayan isimler, farklı tarzlar, sahne şovları falan çok ilgimi çekmişti, yapılmayan yapılıyodu değişikti baya. Sonra Tiesto ile devam etti bu ve daha sonra Armin Van Buuren tekrar sazı eline aldı, aylardır takip etmiyorum kendisini ama o sazı halâ çaldığına eminim. Türkiye'de bu akımı yapmış olduğu "130 bpm" ile Ozan Doğulu'nun başlattığı su götürmez gerçek, tabi sonrasın da Volga Tamözsinan a.. neyse müzikten yana insanların kafası karışmasın, ve en son bildiğim kadarıyla İskender Paydaş ile devam etti.

"PROJE" veya komple albüm de denebilir...

Eveeeet! Çok sevgili müzik adamı, türkiye’nin (bence) en iyi prodüktör ve aranjörü 'Erdem Kınay' albüm yaptı hemde ooof ne albüm! :) Bugüne kadar Ayşe Hatun Önal, Kenan Doğulu, Serdar Ortaç, Tarkan, Demet Akalın, Murat Boz, Hande Yener, Simge Sağın gibi birçok isimle çalışan Kınay, daha önce kendine ait bir albüm yapmamıştı ve çok hissetmiştik bu boşluğu artık o boşluk yok diyebiliriz. 


 Bu zamana kadar türkiye'de yapılan aranjör albümleri arasında açık ara en iyisi olmaya çok yakın. Aranjör, proje albümleri ile bu albüm arasında ezici ve ciddi üstünlük var. Sound başta olmak üzere alt yapı, şarkıların hikayesi, sunum, ince işçilik,üzerine titreme,emek,çok çalışmak vs..  Albümü 'PROJE' dinlediğiniz zaman anlayacaksınız ki diğerlerinden daha farklı bir yerde, yapayalnız. Bu albümün şimdiye kadar yapılan albümlerden başka bir farkı da, besteleri kendisine ait 10 tane türkçe 3 tane ingilizce olmak üzere toplamda 13 tane, hepsinin 'en iyi benim' edasıyla birbiriyle yarışan şarkısı bulunmakta. Daha önce bestesini yaptığı şarkıların bile yeni remix'lerine  yer vermediği, bir adet bile ‘Cover’ şarkının olmadığı albümdeki şarkılardan 7 tanesinin sözleri Deniz Ertem'e, bir tanesi Gökhan Şahin'e, ingilizce olan üç tanesi Derin Togar'a, bir tanesi Emre Aksu'ya ve bir tanesi Tezhan Tezcan'a ait. Şarkıları söyleyen isimler arasında Işın Karaca, Ege Çubukcu, Emina Sandal, Derin Togar,Ebu, Burak Kut, Merve Özbey, Fatoş Dündar,Serdar Ortaç ve Demet Akalın yer alıyor. Albüm'ün bir diğer özelliği ise, 1 şarkının downtempo diyebileceğimiz yavaş, geriye kalan 12 şarkının hareketli olması. Tüm düzenlemeleri Erdem Kınay'ın sihirli ellerinden ve apayrı kulağı sayesinde gerçekleşen bu albümün mix aşaması ile de Suat Durmuş ilgilendi.

Albüm kartonet fotoğrafları Sedat Doğan tarafından çekildi açık söylemek gerekirse çok güzel fotoğraflar sevdim baya. İstesem fotoğraflarını çekip sizlerle paylaşabilirdim ama albümü alıp kendiniz bakmanız sizin için daha pratik olur diye düşündüm + emeğe saygı :) Fotorafları görür görmez hemen "aa sedat doğan renkli fotoğraf çekebiliyormuydu?" dedim, siyah beyaz fotoğrafları ile hatırlıyorum çünkü kendisini, aklımda öyle kalmış :)


“Proje” hakkında izlenimlerim;

1-) İşporta – Erdem Kınay feat. Aynur Aydın – Söz: Deniz Erten
 Albümün açılış şarkısı "merhaba dinleyici biz dostuz!" diyor adeta. Şarkının alt yapısı hakkında gerçekten yazacak hiç birşey aklıma gelmiyor ve ben daha önce türkiye sınırları içerisinde böyle bir sound, alt yapı duymadım! vaay arkadaş bu nedir böyle? Şarkı ingilizce olsa ve "Various Artist.m4a" kayıtlı insanlara dinletsem, arkasından da "dünyaca ünlü bir müzisyen tarafından yapıldı" diye eklesem inanırlar, çok samimiyim. Aynur Aydın'ın sesi elektronik müziğe şahene yakışıyor zaten bu gerçek, İşporta'yı da çok güzel okumuş mu denir söylemiş mi yoksa döktürmüş mü denir bilemedim. (Aynur Aydın'ı tanımayanlar, youtube'dan özellikle DNA ve Hurricane başta olmak üzere şarkılarını dinleyebilirler.)

2-) Rota – Erdem Kınay feat. Demet Akalın - Söz: Deniz Erten

Albümün 2.şarkısı, aynı zamanda ilk dinleyebildiğimiz ve vidyo klibi olan şarkı. Şarkıyı yarısına kadar dinlediğim de kesinlikle sevmedim, müziği gerçekten uçmuş, inanılmaz birşeyler dinlediğimin farkındayım fakat akalın'dan "Uygun adım marş diyo bak, bu şarkı da en son nota" sözünü duymamla kapamam bir oldu.. Bu sefer aklım müzikte kaldı, sözleri yüzünden yarısında kapadığım müzik kafamı kurcalamaya başladı ve uğraşanlar bunu bilir çok illet bir olaydır o kafa kurcalama olayı her neyse. Daha sonra Erdem Kınay ile sürekli diyalog halinde olan bir arkadaşıma (coolz) "instrumental olarak varmıdır acaba?" dedim, o derece kapadım şarkıyı hemde böylesine müziğe rağmen. Demet Akalın'a gece kulüpleri hariç asla tahammül edemediğimi arkadaşlarım bilir, benim için asla sanatçı değildir herhangi bir ünlüdür ve şarkı söylüyodur kendisi o yüzden ön yargım var hep. Tabi bu düşüncelerim albümü tamamen emene kadar devam etti. (Rota ilgili düşüncelerim'den bahsediyorum yanlış anlaşılmasın :P) Mesela 4 ayaklı bir masa var ve 1 ayağı eksik, sürekli bir olumsuzluk, hep bi' tedirginlik hali o hesap işte, meğer rota albüm için ciddi önemli bir şarkıymış. İŞPORTA merhaba diyor belki ama ROTA uçurmaya başlıyor albümü.

3-) Yorum Yok – Erdem Kınay feat. Serdar Ortaç - Söz: Deniz Erten

Serdar Ortaç seven bir kitle var, hani ne yaparsa yapsın sağ elinde içki bardağı sol eliylede ileri geri tempo tutan bir kitleden bahsediyorum işte o kitle çok sever bu şarkıyı. Tadında sevgiliye gider tam serdar ortaç sözleri, söyleyiş tarzı falan, resmen üzerine gömlek dikilmiş gibi cuk oturmuş üzerine. Gece kulüplerinin favori şarkılarından olacaktır önümüzdeki aylarda ve sevilecektir. Bana asla hitab etmiyor çok özür dilerim sevgili erdem kınay ama değil sen "Swedish House Mafia" bile dinletemez bana serdar ortaç. (:









4-) Yatıya Gelsin – Erdem Kınay feat. Işın Karaca – Söz: Emre Aksu



Albümün ilk 2 şarkısına göre temposu biraz düşük bu şarkının fakat ışın karacayı yerim, baya bildiğin yerim! Erdem Kınay tarafından şarkının müziği ışın karacaya özel yapılmış "senin şarkın bu" demiş adeta, bu şarkıyı kendisinden başka birisi söylese bence çok sırıtırdı. Işın Karaca'nın kuvvetli, eşi benzerine pek denk gelmediğimiz sesi ve kendine has söyleme tarzı ile öyle eğlenceli yorumlamış ki, sahne'de şarkıyı söylerken insanları sağa sola iterek gidip sarılabilirm. Emre Aksu ise müthiş eğlenceli sözlere imza atmış, çok kolay dile dolanıyor söylenmesi çok hoş tebrikler. "Gerçekten, gerçek mi?"

5-) Duman – Erdem Kınay feat. Merve Özbey - Söz: Deniz Erten

Bu ülke çok eski sevgiliye yazılmış şarkıya şahit oldu ama böylesine bir şarkıya şahit olmadığımız kesin. Şarkı birincisi "oh gördünmü şimdi? senden ayrıldım çok mutluyum, beni kaybettiğine pişman olcaksın hep kapımda yatacaksın, allah seni kahretsin" şarkısı değil, giriş müziği ve sözleri olsun şarkının girişiyle birlikte direk hüzüne boğuyor, farklı düşündürüyor insanı. Erdem Kınay elektronik müziği, bilhassa house müziği yutmuş bir insan, bu şarkının sözlerini çıkarıp instrumental hali bile yaşanmışlık, hikaye içeriyor kesinlikle. Kendisine sormak isterim "bu müzikte anlatılan şey tam olarak ne?" diye. Merve Özbey'in sesi dahil edilince kendini tamamlamış, enteresan bir durum oluşuyor tamamen farklı boyuta geçiyor. Şarkının olay sözleri var ciddi insan psikolojisi bozabilecek düzeyde, içinde "Oysa kaybetmek çok kolay yalanlar içinde, seven bir kalp korunmalı bulduğunda..." diye bir söz geçiyor, gerisini siz düşünün. Albüm'ün en güçlü silahı sayılabilcek bu şarkıda Merve Özbey'i ilk kez dinledim ve sesi şarkıya kesinlikle anlam katmış, yorumu büyük bir kitleye hitab ediyor çok sevilceğine eminim. "Yolundan dönme aldırma dumanlara"

6-) Emanet – Erdem Kınay feat. Demet Akalın – Söz: Gökhan Şahin

Baya Demet Akalın dinliyorum abi?
Çok değil biraz gerçekçi olursak bu kadının yapmış olduğu (son albümü hariç) tüm albümleri toplasan sonuç 'EMANET' çıkmaz. Öyle güzel bir müziği ve arenjesi var ki demet akalını sevdiriyor size hiç tarzınız değilse bile. Şarkıyı dinler dinlemez kabullenip ritim tutmamak elde değil. Deli gibi dans ederek dinleme arzusu da bingo. Gökhan Şahin nefis iş çıkarmış, sözlerini söyleyecek kişiyi harika analiz ederek yazmış tebrik etmek gerek kendisini. Genç kitlenin çok seveceği ve yerinde duramayacağı bi' şarkı olmuş. "İkimiz yarıştık hep inadına, birimiz bıraktık hep oluruna ,elimiz uzansa yeni bir ele, yerimiz emanet geliyor bana.." hayat çok güzel iki sevgili karşılıklı, birbirlerine söyleyerek dans ediyolar falan :)

7-) Zamanla – Erdem Kınay feat. Ebu - Söz: Deniz Erten

Devamlı alternatif müzik arayışı içinde olan dinleyici kitlesi kesinlikle bayılacaklar bu şarkıya. Sözleri çok orijinal daha önce duymadığımız bir üslub var bence bu çok önemli. 'of yine mi bu sözler yeaa' diyerek isyan eden insanların gözdesi olcağına eminim. Erdem Kınay'dan hep uçmuş sound beklediğimiz için  gümbür gümbür kopup giden bir şarkı değil biraz ters köşe bu şarkı.



8-) Broken – Erdem Kınay feat. Emina Sandal – Söz: Derin Togar


Çok sevdiğim bir vokal vardır avrupa'da 'Betsie Larkin' (kulağı çınlasın) Emina Sandal yerine o vokalin adı yazsa inanırım o kadar şahane ve tam kıvamında söylemiş şarkıyı. Bu tarz dinlediğim milyonlarca şarkı var ünlü dj'lerin, kendi radyo programlarında yer verdikleri. O kadar avrupa kokuyor ki kolaylıkla şovlarda çalınabilir ve fark edilebilir rahatlıkla. Progressive House Erdem Kınayla güzel! Ayşe Hatun Önal'a yaptığı bir şarkı vardı 'Bırakma Beni' o tadı aldım ben alakası yok belki evet, o şarkıda çok özeldir ama Broken çok çok başka olmuş. Elinizde kadeh sabahlara kadar sallanarak dans etmenize inanılmaz yardımcı olacaktır, Derin Togar'ın ellerine sağlık nefis sözler. "Now ya brought me to the light but it ended in one night and you cut me like a knife, I'm BROKEN!



9-) Kanat – Erdem Kınay feat. Ebu & Ege Çubukçu - Söz: Deniz Erten




Bu tarz anlatımlı, müziği ve sözleri birbirine kenetlenmiş şarkıların hastasıyım yıllardır. Elektronik müzik pop müzikle ve Ege Çubukcu'nun eğlenceli lirik'leri ile birleşince, nefis keyifli bir iş çıkmış ortaya sevilmeme gibi bir durum olamaz gibime geliyor.

 Ege Çubukcu verse;
Altımda mavi üstümde kot ceket fiyaka   
Kız Lady Gaga hastası düşmüyor telefondan eli ah!
Üst üste mesajlar bir gidecekmiş dönmeyecekmiş geri, bu değiştirir her şeyi ters yüz eder tüm gerçeği
Ah bak bu bir sonun değil yeni bir başlangıcın hediyesi
Kullandığın her git kelimesi
Seni bana daha çok itiyor geçmiyor etkisi
Bırak inadı haydi çık odamdan
Yönümüz aynı unutamaz
Evet işte öyle sakın durma bu gece bu sar.



10-) Günler Geçti – Erdem Kınay feat. Tezhan Tezcan – Söz: Tezhan Tezcan

"JUST DANCE" :)
















11-) Don’t Waste My Time – Erdem Kınay feat. Burak Kut – Söz: Derin Togar

Sevişme müziğidir, o kadar! Başka yorum yapmıyorum :)











12-) Shine – Erdem Kınay feat. Derin Togar – Söz: Derin Togar
Tieso'nun bir şarkısı vardı "somewhere inside of me" Julie Thompson'un seslendirdiği, iki şarkının birbirleri ile hiç ilgisi yok belki ama o tadı aldım ben. Bahsettiğim şarkı nasıl bunalımsa bu şarkıda aksine cıvıl cıvıl albümün güçlü şarkılarından. Derin Togar "Shineeeeeeeeeeeeeee" diye haykırdıkca benim derhal gece/ılık rüzgar/kumsal/dalga sesi kombinasyonuna dahil olmam gerektiğini anladım. Albümün inanılmaz yerlere doğru gittiğinin en güzel en özel en naif örneğidir bu şarkı. Erdem Kınay çok orijinal bir müzik ortaya çıkarmış, yaklaşık 2 hafta sonra bu şarkının, ünlü dj'ler tarafından remixlerinin yaptıldığı 4 şarkılık br single çıkcağını söyleseler inanırım o potansiyel fazlasıyla var.
"the music keeps us high like a spinning satellite don't need the day to rise on us. "


13-) Aşk Kızı – Erdem Kınay feat. Fatoş Dündar - Söz: Deniz Erten

Hani çok sevdiğiniz birinin konserindesinizdir ve o an söylediği şarkı son şarkısıdır bilirsiniz, ama ümit edersiniz "belki bir şarkı daha okur" diye beklersiniz, halbuki o sanatçı o an sizin gözlerinizin içini görse gitmesini hiç istemediğinizi rahatlıkla anlayabilir işte tam olarak böyle bir şarkı. yeterince açıklayıcı anlatamadım fakat anlayın işte saat 05:02 olmuş son sigaram falan idare edin :) Kapanış şarkısı olarak böyle, bu tarz sözleri olan bir şarkı seçmiş olmasına ne yorum yapılır bilinmez, sadece dinleyip, eyvallah diyelim :)

Değer verdiğim insanların albümlerini alıyorum ben hiç 'Ne de olsa bedava yea' düşüncesine sahip olmadım. Sadece bilgisayara indirmeyi babam bile yapar, mühim olan gidip albümü satın almak :) Albüme sahip olma hissi mesela çok az şeyde var nefis bir duygu, demem o ki eğer iyi müziğe değer veriyorsanız Erdem Kınay'ın albümünü satın alın. Cd player'dan dinlediğiniz zaman sürekli farklı ve ciddi şeyler keşfediyosunuz inanılmaz keyifli bir olay bu.

Gönül isterdiki Armada Music'ten çıksın albüm fakat Seyhan Gold etiketi ile satışta DNR'lar ve  seyhan müziğin official sitesinden satın alabilirsiniz http://mikiurl.com/r/0stvzi Ben şahsım adına teşekkür ediyorum böyle güzel bir albüm için emeğinize, çabanıza, uykusuz günlerinize, sabahlamalarınıza sağlık.

Dahi anlamına gelen "Erdem Kınay" ayrı yazılır!

Saygılar..

-Dinleyici.-



1 yorum:

  1. Tek kelime ile bayıldım ! yazına da albüme de ... Erdem Kınay tartışmasız aranjördür ! Ozanların pabucu çok pis dışarıda ve eski püskü

    YanıtlaSil